2012/05/13

Blíží se Diablo 3

Na celém světě milióny hráčů s netrpělivostí odpočítávají hodiny do uvolnění Diabla 3, pokračování legendární série, která prakticky definovala žánr akční RPG.


Diablo 3 vyvíjel Blizzard šest roků a za celou dobu několikrát začal od píky, a nebo předělal celý systém. V Diablu 3 se pokouší o posun stylu hry, od kterého si Blizzard slibuje lepší požitek ze hry pro hráče. Ve smyslu, že každý herní element by měl hru obohacovat a nebýt jenom do počtu. Je to myšlenka hezká a snaha inovovat se cení, ale na druhou stranu příznivci starších dílů sledovali celý vývoj s obavami a mnoho věcí ve hře se jim a mně ne zrovna líbí.
Diablo 1 - válečník v 3. prostředí
Mým nejoblíbenějším dílem je díl první. Diablo 1 s datadiskem Hellfire od jiné společnosti (Sierra), byl skvělou zábavou a místy i dobrou výzvou zejména pak na obtížnost Hell. Podle mě tento díl nebyl doposud překonán a Diablo 2 bylo nudnější. Zatímco Diablo 1 skončilo v nejlepším a hráči, včetně mě, naříkali jak je krátké. Diablo 2 se svojí čtyř respektive pěti násobnou délkou (datadisk) ukazuje, že pokud hru nafouknete není hra lepší a pokud to přeženete je dokonce i horší. Nejlepším příkladem, že přílišná rozlehlost je na škodu, budiž Sacred 2. Pokud  by se celá hra (Sacred 2) zmenšila na pětinu a celý její obsah zhustil, byla by to mnohem lepší hra.

Torchlight - prakticky jediný skutečně konkurence schopný klon Diabla
Z klonů Diabla je pro mě jednoznačně nejlepší Torchlight a má zábavností blízko k Diablu 1 (Není to nic divného, když se na jeho vývoji podíleli i tvůrci Diabla 1, kteří odešli z Blizzardu). Doporučuji koupit Torchlight 2, vyjde nějaký čas po Diablu 3, protože je k němu zdarma i Torchlight 1 a to dohromady za třetinu ceny Diabla 3. Doufám, že tvůrci Torchlightu 2 se vyvarují chyb, kterých se dopustil Blizzard v Diablu 2, protože Torchlight 2 je iterace prvního dílu a je tu paralela mezi Torchlight 1 a 2 vs Diablo 1 a 2.

Diablo 2, přineslo mimo jiné stromy dovedností, které v Diablu 1 nebyly. Tento systém byl adoptován prakticky do všech ostatních her, které si nárokovali přídomek akční a RPG. Všechny postavy v Diablu 1 mohli používat stejná kouzla, ale válečník neměl vlastnosti, aby je mohl upotřebit. Skvělým prvkem byli knihy kouzel, které byly nezávislé na úrovni postavy, pouze omezené hodnotou magie postavy. V Diablu 2 jste měli tyto schopnosti i pro postavy využívající magii omezeny úrovní a tudíž jste nemohli nikdy získat tak širokou škálu dovedností.

Diablo 2 - Barbar
Nový systém Diabla 2 byl pro mě dost často frustrující a prakticky nikdy se mi nestalo, že bych dostal nějaký super ultra magický set a to ani po stovkách hodin hraní, které jsem strávil za ty léta u Diabla 2. Nejsem sice mistr světa v hraní, ale považuji se za hardcore hráče, který začínal už na klasice jako je Wolfstein 3D, Catacombs, Doom, Red Alert, atd. Proto jsem se jako mnoho dalších obrátil k programům jako ATMA, které umožňují přesouvat věci mezi postavami a exportovat je do souborů.
Největšími chybami Diabla 2 je podle mého názoru přílišná délka celé hry. Někde zhruba v polovině hry je Diablo 2 už nudné a opakující se. Druhou chybou je nepoměr a propastný rozdíl mezi obtížností Nightmare a Hell. Zatímco na Nightmare lze zabíjet nepřátele pouhým pohledem tak na Hell se situace zcela obrací a postava, která nemá problém zabít kohokoliv na Nightmare jednou ranou je zcela bezmocná proti vetší skupince obyčejných zombie hned v prvním levelu.
Dalším frustrujícím aspektem Diabla 2 jsou atributy, jejichž přidávání se téměř neprojevovalo na postavě. Zatím co v Diablu 1 jsem měl pocit v boji, že moje postava je po každém novém levelu o něco lepší. V Diablu 2 jsem měl přesně opačný.

Ale abych nebyl jenom kritický, Diablo 2 přineslo také několik pozitivních změn. Především lepší grafiku a větší vliv předmětů na vzhled postavy. Systém charmů, byl docela dobrý, až na to, že jste zaplácali inventář. Jednoznačně pozitivními změnami bylo oddělení peněz od inventáře, truhla pro odkládání věcí a více rozličných postav s velmi odlišnými schopnostmi.

Diablo 3 - gameplay demo - Shaman
Co se mi líbí na Diablu 3. Možnost zvolit pohlaví postavy. Opuštění stromového systému Diabla 2. Grafický styl bližší spíše Diablu 1 (ve smyslu ponurosti a atmosféry). Údajně destruktivní prostředí.
Na druhou stranu mě děsí opuštění atributů, používání všech schopností tj. pokud to dobře chápu, že si hráč nevolí, které skilly se odemknou, ale postupně se odemykají všechny, ale může aktuálně používat v boji jen několik, které si nastaví. V neposlední řadě pak garance, že po dohrání Diabla 3 na Hell postava dosáhne maximálního levelu. A pak překopání Diabla do podoby MMO se single playerem, kde musíte být neustále připojení a vše se ukládá na servery.
Diablo 3 - female Wizard
Ale zatím nehodlám vynášet finální soudy, často jsou hry, které ostatní kritizují právě ty, které mě nejvíc baví (např.: Kingdoms of Amalur). Už jsem pevně rozhodnutý, že mojí první postavou pro Diablo 3 bude Wizard ženského pohlaví. Nakonec určitě vyzkouším všechny postavy. :-)

Pokud jste si před-objednali digitálně, tak se budu těšit, až společně shodíme 15.5. po půlnoci EU servery Blizzardu. :-D


Aktualizováno: Dojmy ze hry po dohrání na normal zde

Žádné komentáře: