2012/05/16

Diablo 3 první dojmy z plné verze

Už mám odehráno na normal za Wizarda (level 32). Dojmy s z Diabla 3 jsou rozporuplné. Zatím hraji jen single, ale rád bych si později zahrál i v partě.

Grafika
Grafika doznala patřičných vylepšení a prostředí je pěkné a docela i živé. Nepřátelé už jenom nepostávají v generických uličkách, ale vylézají z příkopů, ze země, seskakují ze zdí a vyskakují z křoví. Styl boje a vlastnosti protivníků jsou také výraznější oproti druhému dílu. Bohužel prostředí je prakticky remake druhého dílu. První act se odehrává v Tristramu a jsou zde Bossové z Diabla 1 - Skelton King a Butcher. Butcher v Diablu 1, byl o hodně lépe stylizovaný. Bohužel grafika Diabla 3 je na úrovni z počátku jeho vývoje tj. někdy před sedmi lety. Skilly jsou efektnější a je to skvělý pocit odhodit hordy nepřátel tlakovou vlnou. Samotné prostředí a zejména podzemí je velmi pěkné. Bohužel musím konstatovat, že počet polygonů na samotné postavy hrdinů je značně malý. Protože mám hodně výkonný počítač tak se při hraní Diabla 3 na max ani nezapotí, protože grafika Diabla 3 je značně chabá vzhledem k současnému stavu technologii. Není špatná, ale je to takový lepší Torchlight.


Herní mechanismy
Ty dostaly nejvíce ze všeho na frak. Diablo 3 funguje úplně jinak než jeho předchůdci. Přestože Diablo 3 opravuje mnohé chyby Diabla 2, přináší i dost chyb vlastních. První chybou je odebrání atributů. Už si nemůžete rozdělit atributy postavě dle vlastní libovůle a když váš Wizard potřebuje více života, protože každý zásah mu ubere dvacet procent máte smůlu. Vlastnosti postavy můžete ovlivňovat pouze předměty a nejenom atributy postavy také účinnost skillů. A to je nejhorší věc na Diablu 3 je systém skillů.

Důležité je zapnout si v nastavení tzv. elective mode. Ten umožňuje přiřazovat skilly do slotů dle vlastní libovůle. Bez tohoto módu je hra mnohem horší, protože základní rozdělení podle kategorií je na nic. Za sebe musím říct, že preferuji sestavu pouze se jedním defensivní kouzlem. Než jsem se o tomto dozvěděl googlením byl jsem naštvaný jak dementní systém skillů Diablo 3 má. S tímto nastavením se mi zase hraje dobře.

Nemožnost vylepšovat jednotlivé skilly je dost frustrující. Naneštěstí skilly počítají damage podle zbraní, které máte. Co ale musím pochválit je systém craftování a gemů, který je o hodně lepší než v Diablu 2. Diablo 3 je jedna z mála her, kde craftování skutečně dává i kvalitní výbavu a gemy dokáží vaši postavu pořádně nakopnout.

Skvělým vylepšením je odstranění svitků pro identifikaci a townportal. V Diablu 2 to byla otravná byrokracie. V Diablu 3 identifikujete pouze vzácné a unikátní předměty stiskem pravého tlačítka. Town portal můžete používat stiskem ikonky nebo pomocí T. Na obě tyto schopnosti je časová prodleva než se provedou. Inventář je značně zjednodušený a funguje porovnávání. Navíc je mnohem menší počet rozličně velkých předmětů a a většina co jsem našel je na jeden, dva sloty. Výrazného vylepšení se dostalo systému zlaťáků. Možná také díky auction house. Už se nestává, že váš inventář přetká zlatem, které je k ničemu. Zlato má spousty využití v Diablu 3 - crafting, vylepšování a odstraňování gemů, opravy, zvětšení truhly, trénink řemeslníků. Stejně tak za prodej věcí dostáváte mnohem méně peněz než dříve. Celý systém zlata je dobře vyvážený.


Pomocníci jsou také o něco lepší a užitečnější. Pokud hrajete za Wizarda, tak doporučuji templáře. Jeho schopnosti posílit a uzdravit hrdinu mě nesčetněkrát pomohly. Pomocníci doznaly také lepšího inventáře a vlastních skillů. Také je můžete podle potřeby střídat. Ostatní nepoužití čekají vždy ve městě.

Vyvážený je i systém levelování postavy, protože skilly a runy jsou rovnoměrně rozděleny napříč všemi úrovněmi. Ostatně je to také jediná ze dvou věcí, která se aktivuje s novým levelem. Druhou jsou předměty, protože jediné omezení na předměty, které nejsou uzamčeny pro jinou třídu postav, je level postavy. Je to výrazné zjednodušení. Proto, aby jste mohli používat všechny skilly a předměty, musíte levelovat. Experience získáváte i za questy což je pro Diablo úplná novinka. Motivací pro hraní na vyšší obtížnost jsou pak silnější předměty, které se na nižší obtížnosti vůbec nevyskytují.

Pokud jde o předměty což byl jeden z hnacích motorů celé série, pak musím říct, že na normal jsem nenašel ani jeden unikatní a setový. Jenom vzácné. Na druhou stranu musím ocenit, že když zabijete nějaké silnější monstrum nebo bosse, pak vždy z něj vypadne jeden či dva lepší kousky. Už se nestává, že po zabití Diabla z něj vypadnou jen předměty, které nestojí ani za pohled.

Nepřátelé
Nepřátelé jsou rozliční a zatímco někteří jsou staří známí zombies, skřeti, kostlivci a kozlové. Je celá řada nových. Celý první akt na normální obtížnost je příšerně jednoduchý. Teprve v druhém aktu začne přituhovat. Místem, kde jsem nejvíce-krát zemřel, byl boss Belial. Bohužel musím říct, že souboje s Bossem jsou úplně jiného rázu než co by hráč Diabla očekával. Dříve Boss znamenal ultra silného soupeře obklopeného armádou nestvůr. V Diablu 3 je to spíše sekvence, kde Boss vyvolává malé skupinky nepřátel. Například souboj s Belialem je klasické: obří nestvůra vyvolávající kouzla na vyhrazený prostor, kde kličkujete a snažíte se přitom útočit, když to jde.
Mezi triky, ke kterým se vývojáři Diabla 3 uchýlili, aby zvýšili obtížnost jsou nepřátele produkující nepřátele. Měl jsem takový pocit, že jich je mnohem více než v Diablu 2. Je to věc, kterou nemám rád. Například v Diablu 1 nic takového nebylo a přitom dohrát ho na Hell nebylo vůbec jednoduché. Dalším trikem, který používají hodně mobové jsou schopnosti, které brání v útěku (wall, prison, teleport, vortex - obrácený teleport). Docela otravná schopnost je horror, která naopak způsobí, že chvíli váš hrdina utíká pryč.


Průběh hry
Výrazného vylepšení se také dočkaly questy a to díky tzv. dynamickým událostem. prostě jen tak jdete a náhodou potkáte někoho, kdo potřebuje vaší pomoc - člověk ztracený v podzemí, skupinka vojáků bojující proti hordě monster. Jindy zase otevřete truhlu a začnou se na vás chrlit hordy nepřátel. Styl těchto událostí se mi zamlouval a nestalo se mi, že bych narazil v průběhu jedné hry na dvě úplně stejné události se stejným questem.
Mapy jsou rozličných tvarů a velikostí, přestože na začátku mě připadalo Diablo 3 stísněné a teprve později jsem se dostal do opravdu rozlehlejších oblastí. Pokud se ptáte na herní dobu, pak počítejte na 3-4 hodiny při rychlém proběhnutí a 7-8 hodin při pomalém prolézání celé mapy na jeden akt. Celou hru jsem dohrál na normal za cca 20 hodin a to jsem prolézal každé podzemí na které jsem narazil.

Příběh
S nostalgií vzpomínám na doby, kdy jsem poslouchal příběhové knihy čtené v Diablu 1, vždy na konci prostředí a v každé hře jiná série knih. Jediné finální video, kde si hlavní hrdina vrazil Soul Stone do čela. V Diablu 2 byl příběh trochu odsunut stranou do pozadí a většinou mě ani nezajímalo, co mi kdo říká. Novinkou oproti prvnímu dílu byli filmové sekvence mezi akty. Ani ty v Diablu 3 nechybí, ale Diablo 3 jde dál a obsahuje mnohem více mluvení a příběhu, byť zcela předvidatelného. Takže už v polovině druhého aktu víte jak s největší pravděpodobností dopadne celá hra. Také pomocníci mají své vlastní příběhy, které se postupně odkrývají.


Verdikt
Diablo 3 je celkem chytlavá oddechová hra. Je zastíněna svojí minulostí a zboření některých tabu ji její fanoušci asi neodpustí. Není to hra, která by mohla aspirovat na zařazení mezi legendární tituly. Je to posun k současným trendům. Mnoho věcí zlepšila, ale jádro herních mechanismů prošlo takovou velkou říjnovou revolucí. Ať už to považujete za dobré nebo špatné.
Na stupnici bodů, za sebe dávám 6/10.

pokračování, dojmy 2

Žádné komentáře: